Waarom is het evenement de Halve Marathon Zwolle geannuleerd?
De organisatie heeft, in nauw overleg met het medische team, een meteorologisch bureau en de gemeente, moeten besluiten het evenement te annuleren vanwege de verwachte weersomstandigheden.
Deze beslissing is zorgvuldig genomen. Omdat het weer veranderlijk is, hebben we tot het laatst gewacht met het nemen van dit besluit. De combinatie van warmte, een hoge luchtvochtigheid en kans op onweer zijn niet te verenigen met ons uitgangspunt dat de veiligheid van de deelnemers, vrijwilligers en toeschouwers voorop staat.
Hoe is het bestuur tot het voorstel “voorrang krijg bij inschrijving” gekomen?
De stichting beschikt niet over voldoende financiële middelen om alle deelnemers hun inschrijfgeld volledig terug te betalen. De begroting voor 2025 was sluitend: alle inkomsten waren al toegewezen aan uitgaven die inmiddels zijn gedaan. We hebben (als stichting zonder winstoogmerk) slechts een beperkte reserve. Een grotere reserve zou het verkrijgen van subsidies bemoeilijken. En wij willen deelname juist zo betaalbaar mogelijk houden voor iedereen.
We hebben onze zakelijke partners gevraagd om hun facturen kritisch te herzien. Daardoor is een beperkt bedrag vrijgekomen. Dat is het enige geld dat we kunnen inzetten om deelnemers in 2026 korting aan te bieden. Meer ruimte is er niet, zonder het voortbestaan van de Halve Marathon Zwolle in gevaar te brengen.
Bij het opstellen van dit voorstel hebben we juridisch advies gekregen en hebben we overlegd met andere organisatoren van afgelaste evenementen. Deze aanpak is ons geadviseerd als passend en gebruikelijk in dit soort situaties.
Hoewel het financieel spannend is, bieden we deelnemers twee keuzes:
- je betaalt het volledige inschrijfgeld en steunt daarmee de stichting, of
- je kiest voor 25% korting op het inschrijfgeld.
We hopen op begrip en solidariteit, zodat we samen kunnen werken aan een nieuwe editie in 2026.
Bij de annulering van het evenement stond de veiligheid van de lopers, vrijwilligers en van de toeschouwers, voorop. We hebben toen bewust nog niets gecommuniceerd over een mogelijke regeling, omdat we geen verwachtingen wilden scheppen die we later misschien niet konden waarmaken. Daarom geven we nu, met zorg en transparantie, zo duidelijk mogelijk uitleg over onze afwegingen.
Wat betekent het precies dat ik "voorrang krijg bij inschrijving" voor 2026?
Je ontvangt medio oktober per mail meer informatie. We sturen deze mail uitsluitend naar de bedrijven, scholen en individuele deelnemers die hun betaling voor dit jaar volledig hebben voldaan.
Kan ik bij de voorinschrijving ook kiezen om geen korting te gebruiken?
Ja, dat kan en graag zelfs! Bij de voorinschrijving kan je kiezen of je wel of niet gebruikmaakt van de korting. Iedere bijdrage helpt ons om ook in de toekomst een mooi evenement neer te zetten. We zijn iedereen die ervoor kiest om ons op deze manier te steunen dankbaar.
Waarom is die voorinschrijving al zo vroeg, in 2025?
We kiezen ervoor om de voorinschrijving eerder te starten dan gebruikelijk om iedereen vroegtijdig duidelijkheid te geven na de geannuleerde editie van 2025.
Daarnaast geeft het ons als organisatie meer ruimte om alles goed te verwerken van inschrijvingen en eventuele kortingen.
Kan ik bij de voorinschrijving kiezen voor een andere afstand?
Nee, dat is niet mogelijk bij de voorinschrijving. Jouw inschrijving voor 2026 geldt voor dezelfde afstand waarvoor je in 2025 stond ingeschreven.
Wanneer ontvang ik meer informatie?
De mail wordt medio oktober verstuurd.
Wat als ik de mail met extra informatie niet heb ontvangen?
Controleer eerst je spam- of ongewenste e-mailmap. Staat daar ook niets in? Stuur dan jouw bevestiging van inschrijving per e-mail naar inschrijvingen@halvemarathonzwolle.nl, zodat we jou verder kunnen helpen.
Kan ik met mijn voorrangspositie iemand anders inschrijven?
Nee, dat is nu niet mogelijk. De voorinschrijving is persoonlijk en gekoppeld aan jouw inschrijving voor 2025.
Kan ik mijn startbewijs overdragen aan iemand anders?
Ja, dat kan zodra je jezelf hebt ingeschreven. Je kunt je startnummer dan volgens de gebruikelijke procedure aan iemand anders overdragen. Let op: je moet eerst zélf je voorinschrijving claimen. De organisatie bemiddelt hierin niet.
Ik heb mijn startnummer verkocht of gekocht via een ander kanaal. Wie krijgt er dan voorrang bij de voorinschrijving?
Wij kunnen alleen een persoonlijk aanbod doen aan degene die bij ons geregistreerd staat. Als je jouw ticket hebt gekocht of verkocht, dan moeten koper en verkoper dit onderling afstemmen. De organisatie bemiddelt hierin niet.
Ik heb mij voor 2025 niet ingeschreven. Hoe kan ik toch deelnemen?
Als er na de voorinschrijving nog startbewijzen beschikbaar zijn, opent er een reguliere inschrijving voor nieuwe deelnemers. Informatie hierover volgt via onze website en sociale media. Houd deze dus in de gaten als je mee wilt doen!
Wat gebeurt er met mijn bestelde medaillegravering?
Als je in 2025 een medaillegravering hebt besteld, schuift deze automatisch mee naar de editie van 2026. Je hoeft hiervoor niets te doen. Het is niet mogelijk om de gravering te annuleren of alsnog een gravering te bestellen.
Waar kan ik terecht met vragen?
Voor vragen kun je contact opnemen via info@halvemarathonzwolle.nl. De Halve Marathon Zwolle wordt georganiseerd door een team van vrijwilligers. Het kan daarom een tijdje duren voordat je antwoord krijgt.